Toxicita z požiaru automobilov

Sme náchylní hádzať takmer všetku vinu na elektromobily, najmä keď hovoríme o požiaroch v garážach. Pritom sú v tomto ohľade väčšinou nevinné – tak prečo a pred čím by sme sa mali chrániť po požiari v podzemnej garáži? Čo môže zostať usadené na stenách, vozidlách a predmetoch uložených v skladoch?

Nie sú to len elektromobily, ktoré predstavujú problém!

Pozrime sa na staršie a novšie vozidlá – napríklad tie, ktoré nedávno horeli v podzemných garážach – novšie vozidlá sú väčšie a minimálne o niekoľko sto kilogramov ťažšie ako tie staršie. Tento nárast hmotnosti je spôsobený väčším množstvom plastov a elektroniky v týchto vozidlách. Pri horení ôsmich vozidiel musíme počítať s viac ako tonou plastov a elektroniky, a v závislosti od typu vozidla a úrovne naplnenia nádrže aj so spaľovaním až 400 litrov paliva.

To znamená aj väčšie riziko pre zasahujúcich hasičov. Musia byť pripravení na extrémne vysoké teploty, ktoré môžu dosiahnuť až 1000 °C priamo nad miestom požiaru, a na hromadenie potenciálne výbušných horľavých plynov. Zlé podmienky viditeľnosti a obmedzené vetranie navyše ešte zvyšujú riziko.

Tieto vozidlá horia intenzívnejšie a produkujú viac tepla, čím rýchlejšie zapália susedné vozidlá, čo vedie k rýchlo sa šíriacemu a intenzívnemu požiaru.

Počas nedokonalého spaľovania plastov sa môžu uvoľňovať toxické plyny, ako sú:

  • oxid uhoľnatý (CO),

  • oxid uhličitý (CO₂),

  • chlorid kobaltnatý,

  • oxidy dusíka (NOx),

  • chlorovodík (HCl),

  • oxid siričitý (SO₂).

Medzi produkty horenia sa radia aj uhlíkaté zlúčeniny, dioxíny, furány a aldehydy. Polyaromatické uhľovodíky (PAH) a aromatické zlúčeniny sú známe svojimi karcinogénnymi účinkami. Tieto látky sa často viažu na sadze, ktoré zostávajú po požiari. Preto je potrebné sadze považovať za karcinogénne znečistenie a už dve hodiny po požiari môžu mať vysoké koncentrácie karcinogénnych látok vo vzduchu.

Aké plyny vznikajú pri horení vozidla?

Podľa analýzy požiarových plynov spoločnosti Sun z roku 2020 sú hlavné plyny uvoľňované pri požiari vozidla:

  • fluorovodík (HF),

  • kyanovodík (HCN),

  • oxid uhoľnatý (CO).

Zlou správou je, že všetky tieto látky predstavujú zdravotné riziko! Preto je nevyhnutné chrániť pokožku a dýchacie cesty.